Op deze website wordt gebruik gemaakt van cookies of vergelijkbare technieken. Meer informatie over de verwerking van persoonsgegevens vindt u in ons privacybeleid

15 september 2017
Zzzzzzzzslapen!

Vierhonderdachtentwintig schaapjes, vierhonderdnegenentwintig, schaapjes vierhonderddertig schaapjes… Voor die zesde keer vannacht draai ik me om. Ik durf niet op de wekker te kijken, bang voor de tijd die ik te zien krijg Terwijl ik echt doodmoe ben, lukt het me maar niet om in slaap te vallen. Zelfs de vierhonderdnegenentwintig schaapjes zijn hartstikke moe, terwijl ik moedeloos naar het plafond staar. Ik geef het op, dit heeft geen zin. Zuchtend pak ik mijn laptop erbij en ga opzoek naar slaaptips.

1. Ga ontspannen naar bed
Blijkbaar begint het in-slaap-kom-proces al lang voordat je in bed ligt. Het is het best om een uur voordat je gaat slapen niet meer op beeldschermen te kijken. Geen televisie, geen laptop en geen mobiel. Zorg ervoor dat je zen bent voordat je je bed instapt. Neem bijvoorbeeld een gezichtsmasker of neem een ontspannen douche. Rituals heeft heerlijke doucheproducten, waardoor je helemaal ontspant. Doe vervolgens een heerlijke kamerjas aan en relax.

2. Neem een kopje thee
Als je dan toch je badjas aan hebt, geen televisie mag kijken en nog niet naar bed wilt, kan je het best een kopje kruidenthee drinken. Kruidenthee werkt rustgevend en is ideaal tijdens stressvolle periodes. Het is ontspannend en helpt je daarom sneller in slaap te vallen. Rituals heeft speciale ‘slaapthee’ (emperor’s dream) welke vooral geschikt om ’s avonds te drinken, omdat deze geen theïne bevat. Maar… drink niet veel thee! Dan moet je er ’s nachts natuurlijk uit.

3. Ga eens sporten
Als je te weinig beweegt, kan je last krijgen van slaapproblemen. Een goede conditie zorgt er namelijk voor dat je sneller in slaap valt. Een kleine kanttekening: sport niet vlak voordat je gaat slapen. Je lichaamstemperatuur kan hoog blijven, waardoor je minder makkelijk inslaapt. Ik raad je daarom aan om te kiezen voor yoga. Yoga ontspant terwijl je sportief bezig bent! Hoe makkelijk is dat! Nog geen yogakleding in huis?! Didi heeft een ruim assortiment!

4. Denk aan een kabbelend beekje
Schaapjes tellen blijkt helemaal niet de beste methode wanneer je in slaap wilt vallen. Uit onderzoek blijkt dat het denken aan een kabbelend beekje beter werkt! Zet desnoods het rustgevende geluid van het kabbelende beekje op. Het maakt je hoofd leeg en het ontspant!

5. Maak je niet druk
Ik weet dat het moeilijk is, maar probeer je niet druk te maken wanneer je niet in slaap valt. Als je probeert in slaap te vallen, lukt het al helemaal niet! Stel jezelf bijvoorbeeld gerust met de gedachte: ‘omdat ik lekker lig, rust ik in elk geval uit’. Uiteindelijk val je vanzelf in slaap.

Gapend doe ik m’n laptop weer dicht. Dom, door het gebruik van het beeldscherm kan ik nu waarschijnlijk al helemaal niet meer slapen. Ik ga ik m’n linkerzij liggen en zet de schaapjes op stal. In plaats daarvan denk ik aan een kabbelend beekje. Het water stroomt en stroomt en af en toe komt er nog een wakker schaapje over het beekje springen. Vier schaapjes, vijf schaapjes….. Het zesde schaapje haalt het beekje niet meer en valt in slaap… net als ik! Slaaplekker!

Algemene OpeningstijdenMaandag11:00 - 17:30Dinsdag09:30 - 17:30Woensdag09:30 - 17:30Donderdag09:30 - 21:00Vrijdag09:30 - 17:30Zaterdag09:30 - 17:00Zondag12:00 - 17:00
Facebook
Pinterest